آخرین اخبار
کد مطلب: 126245
توليد و افزايش دستگاه‌هاي نانو الياف براي توليد ماسک N95 در کشور
تاریخ انتشار : 1399/01/26 11:08:06
نمایش : 953
دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري‌،گفت: در نظر داريم دستگا‌‌ه‌هاي صنعتي يا خط توليد نانو الياف را افزايش دهيم و در توليد ماسک N95 به خودکفايي برسيم.
به گزارش سلام لردگان،سعيد سرکار دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمي و دانشگاهي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در حال حاضر برخي از ماسک‌ها به صورت سنتي توليد مي‌شوند و بيشتر وابسته به واردات مواد اوليه هستند و در عين حال در اين نوع ماسک‌ها تنفس‌پذيري به راحتي صورت نمي‌گيرد. 

وي افزود: ماسک‌هاي N95 با تکنولوژي نانو الياف توليد مي‌‌شوند و از افزايش قابليت فيلتراسيون و تنفس‌پذيري خوبي برخوردار هستند و قابليت تحمل بالايي دارند. 

برخورداري کشور از تکنولوژي نانو الياف 

دبيرستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي اضافه کرد: در کشور از تکنولوژي نانو الياف برخوردار هستيم و طبيعتا رويکردمان اين بود که بتوانيم افزايش ماسک‌هاي N95 را با تکنولوژي نانو در کشور افزايش دهيم که خوشبختانه به اين امر مهم دست يافتيم و کادر درماني با ماسک‌هايي با قابليت بالا تامين شدند. 

سرکار گفت: در حال حاضر در نظر داريم دستگاه‌هاي صنعتي يا خط توليد نانو الياف را افزايش دهيم. فرهنگ استفاده از ماسک نه تنها در ايران بلکه در دنيا خيلي گسترش پيدا کرده و بعد از رفع بحران کرونا قطعا بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و کشورها بايد تلاش کنند تا از نظر توليد ماسک از جمله ماسک ‌N95 خودکفا شوند.

توليد روزانه ۲۵۰ هزار ماسک 

وي با بيان اينکه تقاضاي فوق‌العاده بالايي در خط توليد دستگاه‌هاي نانو الياف ايجاد خواهد شد، گفت: سعي مي‌کنيم براي راه‌اندازي خط توليد آمادگي داشته باشيم و شرکت‌هايي که ماسک‌هاي معمولي توليد مي‌کردند بتوانند دستگاه‌ها را خريداري کنند يا متريال با قابليت N95 را دريافت کنند و با همت بالا بتوانيم دستگاه‌ها يا مترايل N95 را صادر کنيم. تمرکز خوبي در اين زمينه انجام شده و معاونت علمي و دکتر ستاري توجه خاصي به اين موضوع دارند و کمک مي‌کنند که اين برنامه در کشور به خوبي اجرايي شود. بايد آمادگي کامل داشته باشيم که تعداد زيادي از دستگاه‌هاي صنعتي به صورت انبوه در ايران توليد شود و پاسخگوي نيازمند داخلي و خارجي باشيم. 

دبيرستاد ويژه توسعه فناوري نانو معاونت علمي در پايان به فعاليت‌هاي ستاد نيز اشاره کرد و گفت: تمام دنيا نسبت به ويروس کرونا غافلگير شدند و ما يکسري از خطوط توليدي که در رابطه با فيلترهاي خودرو و نيروگاهايي که از نانو فيلتر بودند را تغيير کاربري داديم و براي توليد مدياي ماسک N95  به کار گرفتيم. در حال حاضر ظرفيت توليد را از روزي ۲۰ هزار ماسک به روزانه ۲۵۰ هزار ماسک در روز رسانديم که اين تعداد نياز کادر درماني کشور را  تامين مي‌کند که قطعا کافي نيست. شروع به توليد و افزايش دستگاه‌ها کرده‌ايم تا صادرات مديا را به خارج از کشور داشته باشيم و قابليت تامين مدياي ماسک N95 را با استفاده از تکنولوژي نانو الياف براي ماسک‌سازان داخلي داشته باشيم. 

انتهاي پيام/

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس